Nástroje a pomůcky

Pokud máte zájem seznámit se se základy programování, případně podniknout své první programátorské "dětské krůčky", nabízíme přehled webových stránek a nástrojů, které by vám v tom mohly pomoci. Většina z nich slouží opravdu jen k úvodnímu seznámení a neklade si za cíl, ani nemá ambice přiblížit případnému zájemci detaily z oblasti programování. K tomu je už zapotřebí hlubšího studia a odborného vedení.

 

Code.org

Code.org nabízí série úloh s bruslením-kreslením na ledu či procházením bludiště s naštvanými ptáky. Sérií založených na přetahování a spojování bloků najdeme více. Projekt nabízí i další kurzy, některé i pro děti ve věku, kdy ještě nečtou. Zkušenosti z výuky na prvním stupni sepsal Jan Podzimek. Hodiny kódu (Hour of code, další info česky zde) se účastní miliony studentů z celého světa.  Vyučovací hodinu s materiály z Code.org můžete zorganizovat snadno i bez předchozí zkušenosti, děti si dobře poradí i samy či navzájem. A nezpomeňte vaši akci zaregistrovat dát tak o sobě vědět ostatním!

Bobřík informatiky Organizátoři soutěže Bobřík informatiky připravili speciální sadu úloh o programování a algoritmizaci pro školy, které se chtějí zúčastnit evropského týdne programování. Bobřík je mezinárodní soutěž, v níž se každoročně stovky tisíc běžných žáků seznamuje s principy vědní informatiky a rozvíjejí informatické myšlení. Úlohy z předchozích let najdete v archivu.
Computer Science Unplugged Informatika je věda o zpracování informací, nikoliv o počítačích. Výborně to ilustruje celosvětově úspěšná sada aktivit Computer Science Unplugged. K dispozici je i český překlad příručky pro učitele. Zájemci se tak mohou seznámit s kódováním informace, kompresí, bezpečností, efektivitou a dalšími klíčovými tématy informatiky.
Rekurzivní kreslení Nástroj Recursive Drawing má od programování na první pohled poměrně daleko. Opravdu nevidíme nic jako zdrojový kód nebo běžící program. Právě to z něj ale dělá výbornou alternativu např. pro umělecky založené zájemce, kteří se nenásilně naučí něco o rekurzi. Ovládání je triviální a dostatečně vysvětlené ve videu na úvodní stránce. Kdokoliv se tak může takřka bez překážek pustit do vlastní tvorby. Komu by scházela inspirace, může se podívat sem nebo jednoduše sem.
Robotanik Součástí projektu Problem Solving Tutor je i série úloh Robotanik. Po registraci má učitel možnost sledovat práci žáků. Pro žáky je připravena série stále obtížnějších úloh a systém se snaží řešiteli dynamicky přizpůsobit. Fungování Robotanika je vysvětleno v tomto videu. Podobný princip využívá série úloh Lightbot. Aniž by se žáci učili klíčová slova nebo syntaxi konkrétního jazyka, nenásilně se seznámí s konceptem rozhodování, opakování a především rekurze. Kdyby byl někdo hotov příliš brzy, nabízí Problem Solving Tutor série dalších programátorských a logických úloh.
Umělá inteligence
v piškvorkách
Piškvorky 3x3 jsou dost jednoduchá hra na to, aby bylo možné stručně popsat neprohrávající strategii. Na stránce najdeme potřebný jednoduchý applet, k jehož ovládnutí postačí několik základních anglických slov. Každý si tak může vytvořit herní strategii, kterou nikdo neporazí. Algoritmus lze koneckonců zformulovat i bez počítače (informatická výuková aktivita v angličtině).
Želva na stromě Krátký úvodní kurz programování s namluveným výkladem (doporučujeme do učebny sluchátka), příklady a úlohami. Využívá konceptu tzv. želví grafiky. První kurz ukazuje základy, ve druhém kurzu si účastníci vyzkouší tvořit 2D a 3D rekurzivní stromy.
CodeSchool Code School aneb učení praxí. Code School vás naučí webové technologie v prostředí webového prohlížeče.  K výuce využívá videolekce, obrázkové průvodce, kódovací úkoly a další prvky uživatelsky přítulného grafického prostředí. Code School vám přiblíží základy programování ve skriptovacím jazyku JavaScript, designování a vývoj uživatelského rozhraní s využitím HTML a CSS, vývoj aplikací pro platformy iOS apod.
Help Kids
Code – Python
Každé dítě by mělo mít obecný přehled o technogiích a částečný o počítačích. Technologie jsou nástrojem, který nám pomáhá žít šťastný a produktivní život. Je důležité, abychom všichni obecně porozuměli tomu, jak technologie fungují. Pro některé z nás to znamená i znalost kódování. Projekt Help Kids Code si klade za cíl pomoci dětem, rodičům, učitelům a obecně dospělým objevit svět počítačů, jejich funkce a programování.
MS Small Basic Microsoft Small Basic je jednoduchý programovací nástroj, který si můžete stáhnout a vyzkoušet si tvorbu malých programů. Small Basic kombinuje uživatelsky příjemné grafické ovládací rozhraní, jednoduchý programovací jazyk a bohaté množství knihoven, díky kterým bude pro vás vývoj programů a her hračka.

Podívejte se také na hlavní stránku zdrojů Codeweek.eu (většinou v angličtině) a na zdroje slovenské.

DMC Firewall is developed by Dean Marshall Consultancy Ltd