Nástroje a pomůcky

Pokud máte zájem seznámit se se základy programování, případně podniknout své první programátorské "dětské krůčky", nabízíme přehled webových stránek a nástrojů, které by vám v tom mohly pomoci. Mnohé z nich se dají využít jako online nástroj programování pro Vaší vzdělávací akci (pokud například nemáte jiné možnosti - vlastní roboty, stavebnice, programy...).

 

Code.org

Code.org nabízí série úloh s bruslením-kreslením na ledu či procházením bludiště s naštvanými ptáky. Sérií založených na přetahování a spojování bloků najdeme více. Projekt nabízí i další kurzy, některé i pro děti ve věku, kdy ještě nečtou. Zkušenosti z výuky na prvním stupni sepsal Jan Podzimek. Hodiny kódu (Hour of code, další info česky zde) se účastní miliony studentů z celého světa.  Vyučovací hodinu s materiály z Code.org můžete zorganizovat snadno i bez předchozí zkušenosti, děti si dobře poradí i samy či navzájem. A nezpomeňte vaši akci zaregistrovat dát tak o sobě vědět ostatním!

KidsCodr KidsCodr nabízí sadu videokurzů od nejjednodušších (Scratch Jr, Kodu, Scratch) po pokročilejší (Minecraft, JavaScript), a také kurzy robotikou a jiným hardwarem (BeeBot, Lego Mindstorms, App Inventor, Arduino, Nao). Kurzy zahrnují 12 lekcí po 90 minutách.
Bobřík informatiky Organizátoři soutěže Bobřík informatiky připravili speciální sadu úloh o programování a algoritmizaci pro školy, které se chtějí zúčastnit evropského týdne programování. Bobřík je mezinárodní soutěž, v níž se každoročně stovky tisíc běžných žáků seznamuje s principy vědní informatiky a rozvíjejí informatické myšlení. Úlohy z předchozích let najdete v archivu.
Computer Science Unplugged Informatika je věda o zpracování informací, nikoliv o počítačích. Výborně to ilustruje celosvětově úspěšná sada aktivit Computer Science Unplugged. K dispozici je i český překlad příručky pro učitele. Zájemci se tak mohou seznámit s kódováním informace, kompresí, bezpečností, efektivitou a dalšími klíčovými tématy informatiky.
Rekurzivní kreslení Nástroj Recursive Drawing má od programování na první pohled poměrně daleko. Opravdu nevidíme nic jako zdrojový kód nebo běžící program. Právě to z něj ale dělá výbornou alternativu např. pro umělecky založené zájemce, kteří se nenásilně naučí něco o rekurzi. Ovládání je triviální a dostatečně vysvětlené ve videu na úvodní stránce. Kdokoliv se tak může takřka bez překážek pustit do vlastní tvorby. Komu by scházela inspirace, může se podívat sem nebo jednoduše sem.
Robotanik Součástí projektu Umíme programovat je i série úloh Robotanik. Pro žáky je připravena série stále obtížnějších úloh. Fungování Robotanika je vysvětleno v tomto videu. Podobný princip využívá série úloh Lightbot. Aniž by se žáci učili klíčová slova nebo syntaxi konkrétního jazyka, nenásilně se seznámí s konceptem rozhodování, opakování a především rekurze. Kdyby byl někdo hotov příliš brzy, nabízí web série dalších programátorských a logických úloh. 
CodeSchool Code School aneb učení praxí. Code School vás naučí webové technologie v prostředí webového prohlížeče.  K výuce využívá videolekce, obrázkové průvodce, kódovací úkoly a další prvky uživatelsky přítulného grafického prostředí. Code School vám přiblíží základy programování ve skriptovacím jazyku JavaScript, designování a vývoj uživatelského rozhraní s využitím HTML a CSS, vývoj aplikací pro platformy iOS apod.
Help Kids
Code – Python
Každé dítě by mělo mít obecný přehled o technogiích a částečný o počítačích. Technologie jsou nástrojem, který nám pomáhá žít šťastný a produktivní život. Je důležité, abychom všichni obecně porozuměli tomu, jak technologie fungují. Pro některé z nás to znamená i znalost kódování. Projekt Help Kids Code si klade za cíl pomoci dětem, rodičům, učitelům a obecně dospělým objevit svět počítačů, jejich funkce a programování.
MS Small Basic Microsoft Small Basic je jednoduchý programovací nástroj, který si můžete stáhnout a vyzkoušet si tvorbu malých programů. Small Basic kombinuje uživatelsky příjemné grafické ovládací rozhraní, jednoduchý programovací jazyk a bohaté množství knihoven, díky kterým bude pro vás vývoj programů a her hračka.

Knihy a učebnice

V souvislosti se zaváděním výuky informatiky do škol vznikají elektronické učebnice pro různá témata od mateřských po střední školy. Materiály jsou k dispozici zdarma, jsou určeny pro mateřské, základní a střední školy, ale mohou být též vodítkem nebo inspirací pro volnočasové vzdělávání v informatice. K materiálům z oblasti robotiky je třeba dokoupit odpovídající hardware. Ostatní materiály nevyžadují žádné další náklady (kromě počítačů a připojení na Internet). Každá sada materiálů obsahuje úvodní pasáž, která vysvětluje, jak se v materiálu orientovat, jak podle něj vést výuku a co si na ni připravit, nainstalovat apod.

Loga, šablony a další podpůrné materiály

Stáhněte si různé varianty loga CodeWeek, plakáty, obrázky, předlohy.

 

Podívejte se také na hlavní stránku zdrojů Codeweek.eu (většinou v angličtině) a na zdroje slovenské.

DMC Firewall is developed by Dean Marshall Consultancy Ltd